آیا گوگل در حال باختن بازی به آمازون است؟

گوگل مشکل بزرگی دارد که نوابغ این شرکت هنوز راهی برای آن پیدا نکرده‌اند؛ چگونه با آمازون مقابله کنند؟

به گزارش وبلاگ نویسی شمیم بلاگ به نقل از زومیت، ناتوانی گوگل در مقابله با آمازون ناشی از کم‌کاری این شرکت یا عدم تلاش کافی آن نیست. غول بزرگ جستجو در دو سال اخیر تلاش بسیاری کرده است تا کسب‌و‌کار پردازش ابری خود را بنا نهد و اسپیکرهای سری هوم را به بازار عرضه کند؛ دو صنعتی که آمازون در آن‌ها خیلی خوب و موفقیت‌آمیز عمل می‌کند. البته گوگل هم در این دو بازار موفقیت نسبی کسب کرده است. بازوی پردازش ابری این شرکت در هر سه‌ماهه بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده و اسپیکر‌ هوشمند هوم (بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی Consumer intelligence) توانسته است تاکنون ۳۱ درصد بازار آمریکا را به تصرف خود درآورد.

اما سرمایه‌گذاران چندان از این روند راضی نیستند. این موضوع به‌وضوح در آخرین آمار سهام آلفابت و آمازون مشخص است. آلفابت در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته با افت ارزش سهام نسبی مواجه بوده که افزایش‌های ابتدای سال را محو کرده است. در طرف مقابل آمازون در سال گذشته رشد نسبی ۱۷ درصدی داشته است.

از دید آلفابت بزرگ‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران، هزینه‌ای است که گوگل باید به شرکای خود بپردازد تا همچنان ترافیک خود را به سمت سایت‌های گوگل هدایت کنند. این هزینه برای سال ۲۰۱۷ در مجموع ۲۱.۶ میلیارد دلار بود؛ ۲۹ درصد بیشتر از سال قبل! این عدد بیشتر از ۲۰ درصد رشد درآمد کسب‌وکار تبلیغات گوگل است. روث پورات، مدیر مالی آلفابت، گفته است که انتظار می‌رود نرخ رشد این هزینه‌ها در اوایل امسال تعدیل شود.

اما سودآوری موضوعی نیست که تمایل سرمایه‌گذاران را از موتور جستجو به خرده‌فروشی کشانده است. در همین سال گذشته درآمد عملیاتی گوگل ۲۶.۱ میلیارد دلار بود؛ یعنی ۴۰ درصد بیشتر از تمام آن‌چه آمازون کسب کرده است. در واقع تمایل به انجام کارهای بزرگ‌تر است که این سرمایه‌گذاران با به کسب‌وکارهای خرده‌فروشی علاقه‌مند می‌کند. تفاوت در این است که آمازون نشان داده پتانسیل بیشتری برای انجام کارهای بزرگ دارد. خدمات این شرکت مانند Prime و AWS شتاب رشد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، رشد درآمد پایه آمازون رشد ۲۸ درصدی داشته؛ درحالی‌که این رشد برای آلفابت ۲۱ درصد بوده است.

در ادبیات سرمایه‌گذاری،‌ سود در کنار رشد درآمد معنا پیدا می‌کند؛ اما این موضوع در زمینه تکنولوژی همیشه صادق نیست. سرمایه‌گذاران فقط به خاطر سودآور بودن گوگل حاضر نیستند سرمایه خود را در اختیار این شرکت قرار دهند. اما این شرکت می‌تواند با تأکید بر کسب‌وکارهای جدید خود مانند خدمات ابری و تفسیر بهتری از نفوذ و رشد سیستم عامل اندروید، نظر آن‌ها را عوض کند. اگر گوگل بتواند این کار را همزمان با سودآور نگه داشتن کسب‌وکار اصلی خود یعنی تبلیغات انجام دهد، می‌تواند بار دیگر رقبای خود را کنار بزند و به جایگاه گذشته‌اش بازگردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *