دریافت حمایت های روانی و اجتماعی برای امدادگران یک ضرورت است

فرید سده براتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان این که بهزیستی در حوزه های بازتوانی جسمی و روحی فعالیت موثری دارد به جلسات مدیریت بحران دعوت نمی شودف اظهار داشت: درحالی همه از سازمان بهزیستی پس از وقوع بحران انتظار خدمات دارند که این سازمان در جلسات مدیریت بحران دعوت نمی شود و یکی از مشکلات ما حضور نداشتن در جلسات مدیریت بحران پس از زلزله کرمانشاه بود.
وی یکی از گروه هایی به حمایت روانی و اجتماعی نیاز دارند را امدادگران حرفه ای و داوطلب دانست، گفت: این گروه ها به طور ویژه نیازمند حمایت های روانی هستند.
سده براتی با اشاره به نقش مثبت و مهم تشکل های مردم نهاد در کمک رسانی به مردم آسیب زده در بحران، افزود: سازمان بهزیستی می تواند به عنوان واسط امکان و شرایط حضور این تشکل ها را در هنگام بروز بحران در منطقه آسیب دیده مهیا کند.
وی در این رابطه ادامه داد: به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه شرایطی را مهیا کردیم که انجمنی که متشکل از بهبود یافته از اعتیاد بودند به پخت روزانه یک هزار و 500 وعده غذای گرم و توزیع آن بین مردم اقدام کردند.

** اخبار نادرست به اختلال در روند امدادرسانی در زلزله کرمانشاه منجر شد
مهدی جلیلی فعال رسانه ای، با تشریح اتفاقات پس از وقوع زلزله کرمانشاه گفت: شبکه های اجتماعی با ارائه اطلاعات نادرست مبنی بر نبود اقلام و کمک های امدادی ، مشکلات زیادی ایجاد کردند.
وی افزود: درحالی که برخی از مسئولان دولتی و صدا وسیما در اطلاع رسانی درست غفلت کردند، شبکه های اجتماعی با انتشار خبرهای نادرست، فضای رسانه را در دست گرفتند.
جلیلی با اعلام این که روز بعد ازحادثه در منطقه زلزله زده حضورداشت وشاهد روند کمک رسانی نهادهای مختلف از جمله هلال احمر در منطقه بوده است، ادامه داد: شبکه های اجتماعی با انتشار اخباری مبنی برنبود اقلام و کمک امدادی فعالیت می کردند که بسیاری از اقلام امدادی در منطقه دپو شده بود.
این فعال حوزه رسانه با بیان این که هلال احمرعملکرد بسیارخوبی در منطقه داشت، گفت: هلال احمر باید از خبرنگاران متخصص برای انتشار اخبار درست بهره می گرفت که این کار را نکرد.
وی یکی دیگر از مشکلات را ورود مردم عادی برای کمک رسانی و افزوده شدن حجم ترافیک در جاده ها منتهی به منطقه زلزله زده اعلام کرد و گفت: بسیاری از کامیون های آوار برداری در ترافیک ماندند.
جلیلی یکی از مشکلات در حوزه امدادرسانی را در اختیار نداشتن اطلاعات کافی سمن های امداد رسان از جمعیت آسیب پذیر زلزله زده اعلام کرد و گفت: بسیاری از تشکل ها آماده امداد رسانی و اهدا کمک بودند ولی به دلیل نداشتند آمار و اطلاعات مناسب نمی دانستند باید چه کاری انجام دهند.
وی با انتقاد از برخی نهادهای دولتی در منتشر نکردن اطلاعات(جمعیت آسیب پذیر ساکن در منطقه زلزله زده) گفت: دوره انحصار اطلاعات به پایان رسیده است.
این فعال رسانه ای گفت: رسانه ها باید همان طور که به قصور و خطاهای پزشکی حساس هستند، به خطاهای مهندسی نیز توجه کنند زیرا بسیاری از مرگ و میرها در زلزله کرمانشاه بخاطر مشکلات مهندسی در ساخت و سازها بوده است.
شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که جمعیت هلال احمر ، نهادی غیردولتی است، گفت: موضوع امدادرسانی بخشی از وظایفی است که حاکمیت به هلال احمر واگذار کرده است.
وی با بیان این که در زلزله کرمانشاه جمعیت حدود 400 هزار نفر تحت تاثیربودند، افزود: پایان عملیات نجات، در روز دوم پس از حادثه رکورد خوبی برای جمعیت هلال احمر ایران محسوب می شود.
وی در تشریح عملیات امداد، در زلزله کرمانشاه گفت: تیم های حمایت های روانی پس از اسکان و تغذیه اضطراری، شروع به احصا مشکلات کردند.
فتحی افزود: نشانه های افسردگی، اضطراب ،کابوس های شبانه، امتناع از تحصیل، اختلال در خواب از جمله مواردی بود که در میان کودکان منطقه وجود داشت.
وی درباره فعالیت هلال احمر در حوزه حمایت های روانی گفت: تیم های سحر هلال احمر از ابتدای وقوع حادثه و حتی تاکنون در منطقه حضور دارند.
فتحی با اشاره به برخی اخبار نادرست،ادامه داد: هلال احمر حدود 90 هزار تخته چادر در میان زلزله زدگان توزیع کرد که بر اساس اعلام نهاد بین المللی صلیب سرخ کاری بی نظیر است.
وی وظیفه هلال احمر را ارائه اسکان اضطراری در قالب چادر اعلام کرد و گفت: ارایه مسکن موقت جز وظایف هلال احمر نیست.
اجتمام*1724*3377
خبرنگار: سمانه زین العابدین * انتشار: حسین فتح الهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *