عدم استقبال از شبکه های اجتماعی داخلی

به گزارش وبلاگ نویسی شمیم بلاگ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مارگون ؛هادی امیری فعال فضای مجازی در گفتگو با خبرنگارما افزود: داستان شبکه های اجتماعی مربوط به سالیان گذشته می شود که در این میان متخصصان ایرانی نیز در کنار محصولات خارجی دست به طراحی شبکه داخلی میزدند که دراین میان نتوانستند انها رامعرفی کنند ودراختیار مخاطبان خود قراردهندکه توسط مخاطبان اصلی ان که جوانان باشند مورد استفاده وبهره برداری قرار نگرفت ومنجر به شکست شدند .ویا با روی کارامدن نسخه های جدید تر کارایی خود را ازدست دادند .
   
وی اظهار داشت: نباید شبکه‌های اجتماعی داخلی را با شبکه‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام مقایسه کرد. چراکه این شبکه‌ها بازار مشابهی ندارند و اگر میزان موفقیت آن‌ها را در تعداد کاربرانشان بسنجیم، اصلاً قابل‌مقایسه نیستند. به همین دلیل نباید انتظار داشت شبکه‌های بومی در حد شبکه‌های خارجی کاربر داشته باشند.

امیری،  اصلی ترین مانع موفقیت شبکه‌های اجتماعی داخلی برخی ازقوانین و مقررات دست وپاگیراست قوانین و مقرراتیکه می بایست برای تسهیل دراین خصوص استفاده شود که سدراه آنها می شود ومتاسفانه این مصدایق برای شبکه‌های خارجی وجود ندارد و حتی اگر شبکه‌های خارجی خلاف مقررات عمل کنند، کسب‌وکارشان تحت تأثیر قوانین داخلی کشور قرار نمی‌گیرد. این درحالی‌که است که برخی قوانین در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال سبب شده تا ریسک سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی کاهش یابد.

وی بیان داشت:  یکی از مسائلی که در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد جذب کاربر است، درصورتی‌که هر یک از این شبکه‌ها به هر دلیلی غیرفعال شوند، باعث ریزش کاربر می‌شود و این درحالی‌که است که در کشور عملاً شاهد آن هستیم که به دلیل برخی قوانین، روزها و ساعت‌ها کسب‌وکاری تعطیل می‌شود و چنانچه مجدد باز شود مشخص است که دیگر مانند سابق نمی‌تواند پاسخگوی کاربر باشد.

این فعال فضای مجازی افزود: متاسفانه رسانه ها یما خصوصاصداوسیما  نسبت به ترویج وتبلیغ شبکه‌های اجتماعی داخلی گامی موثربرنداشته  و مردم را به سمت آنها ترغیب وتشویق نمی کنند؛ واین خود یکی از ضعف های اساسی که مدیران فرزندان این اب وخاک را قبول ندارند وبه اآنها میدان نمی دهند تا نبوغ واستعدادهای خودرا نشان دهند وطرح های آنها درپیخ وخم بخشنامه ها وقوانین اداری خاکی می خورد واین طرحها ازبین می رود واز بین مرود وکهنه می شود ..

وی اظهار داشت: رسانه‌های داخلی به‌راحتی و رایگان شبکه‌های اجتماعی خارجی را در ابتدا وانتهای برنامه‌های خود تبلیغ می‌کنند، درصورتی‌که حاضر نیستند یک تولید داخلی را حتی اگر در دنیا بهترین باشد رایگان تبلیغ کنند.
 
 
امیری گفت: امنیت مسئله بعدی است که باعث می‌شود کاربران آن‌چنان به سمت این شبکه‌ها تمایل نداشته باشند چراکه به تصور بسیاری از افراد سرور این شبکه‌های داخلی در اختیار مسئولان یا در دست افراد خاص قرار دارد ازاین‌رو اعتماد و اطمینانی به این شبکه‌ها داخلی ندارند بنابراین باید این اعتماد را در جامعه ایجاد کرد که کاربران مطمئن باشند اطلاعات آن‌ها محفوظ است کمتر از سه سال است که از هک شدن شبکه اجتماعی فیس‌نما گذشته است. هک شدنی که باعث لو رفتن اطلاعات کاربران ایرانی شد و در دسترس کاربران اینترنتی در ایران و سراسر دنیا قرار گرفت. می‌توان ادعا کرد که کاربران ایرانی پس‌ازاین ماجرا اعتمادشان به شبکه‌های اجتماعی داخلی به صفر نزدیک شد.
وی افزود: سرعت شبکه‌های اجتماعی داخلی به خصوصی شبکه‌هایی که بر روی موبایل فعال هستند بسیار پایین‌تر از شبکه‌های اجتماعی جهانی مانند تلگرام است و کاربران برای تسریع در ارتباط و تلف نشدن وقتشان، شبکه‌های اجتماعی جهانی را ترجیح می‌دهند.
وی تصریح کرد:درکشور ماطراحان وبرنامه نویسان قوی وزبده بی شماری وجوددارد که می توانند خالق اثرهایی بی بدیل باشند که نیازمند کوچکترین حمایت ونگاهی از طرف مسئولین هستند که این امر محقق نمی شود یا اگر حاصل شود زمان را ازدست می دهند .یکی از مشکلات برنامه وشبکه های داخلی  امکانات بسیارکم آنهاست و در برخی موارد حداقل امکانات شبکه‌های اجتماعی را نیز ندارند. به همین دلیل کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای سروکله زدن با این شبکه‌ها، از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوی‌تر خارجی استفاده نمایند.کاش مسئولان به جای بخشنامه ها وحمایت از محصولات خارجی به جوانان خود بها می دانند تا باعث رشد واعتلای انها شوند .

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *